neděle 3. února 2013

RECENZE Dokonalý pár/Matched

Dokonalý pár - obálka
Dokonalý pár


  • Ally Condie
  • nakladatelství: Knižní klub
  • vydáno: 2012
  • počet stran: 328



ANOTACE NA BUX.CZ
V dokonalém světě o všem rozhodují Správci – vyberou vám ideálního partnera, práci i den, kdy zemřete.
Xander a Cassia
Cassie vždy věřila, že podřídit se těmto rozhodnutím je jen malou daní za dokonalý život. Když jí tedy Společnost vybere jako životního partnera jejího nejlepšího kamaráda Xandera, nepochybuje o tom, že je to ten pravý… dokud se na displeji s jeho portrétem nakrátko nemihne tvář někoho úplně jiného. Cassie musí najednou řešit obrovské dilema – volit mezi Xanderem a Kyem, jediným životem, jaký kdy poznala a dovedla si představit, a cestou, po níž se dosud nikdo nevydal. Musí volit mezi dokonalostí a citem, který možná dokonalý není, zato je však upřímný.
První část románové trilogie z budoucnosti, která staví na literárních kvalitách minulosti.

PODROBNÝ OBSAH
 Kniha vypráví o budoucím moderním světě, kde Vám Správci určí dokonalou práci, partnera a život. Cassia Reyesová věří v dobro společnosti. V den jejích sedmnáctých narozenin jí společnost vybere za partnera Xandera, jejího nejlepšího přítele, což je pro ní skvělý začátek.
 Jenže když se podívá na mikrokartu, kde se o něm má dozvědět víc, nebude tam jen Xanderova tvář, ale také tvář jejího kamaráda z dětství Kya Markhama. Ten žil dříve ve vnějších provinciích, které nejsou tak uspořádané a bezpečné jako je tato. Cassia to řekne jedné Správkyni, která jí oznámí, že to byla jen menší chyba. Cassia má ráda bezpečí a jistotu, proto je z Xandera, jejího nového partnera, nadšená. Cassie zemře dědeček, což nebylo nečekané, protože tu lidé umírají v osmdesátém roku. Cassia od něj před smrtí dostane ručně psanou básničku, která už nemá ani existovat, což je nebezpečné. Nejdříve jí bude skrývat ve své pudřence - artefaktu - od babičky, ale pak jí spálí. Cassia se přihlásí na turistiku, jako volnočasovou aktivitu, a v její skupince se objeví Ky.

ZBYLÝ TEXT OBSAHUJE ZÁPLETKU I KONEC KNIHY, NEDOPORUČUJI ČÍST!

Ky jí uvidí číst zakázanou básničku (než jí spálí) a Cassia ho uvidí, že umí psát, což nikdo neumí. Cassia mu prozradí po kouscích básničku a Ky jí naučí psát. Cassia se začne cítit špatně vůči Xanderovi, protože se zamilovává do Kye. Mezitím se začnou dít divné věci v této provincii. Správci zabaví artefakty a zničí stromy u všech domů, protože dávali ostatním navrch, ale to se kvůli vyrovnanosti společnosti nelíbilo.
Cassia
 Cassia místo turistiky a školy, také třídí, jako ostatní, aby pak složili zkoušku, podle které Správci zjistí, jakou práci mají dostat. Když Cassiu vezmou na test kvůli zvolení trvalé práci, musí vytřídit lidi, kteří jsou výkonnější, aby mohli dostat lepší práci. Mezi nimi bude i Ky, který je ale naprosto průměrný, a tak ho Cassia pošle mezi lepší. Cassia Xanderovi prozradí o svém vztahu s Kyem, a ten je zklamaný a velice dotčený.
 Kye jednou v noci odvedou kvůli nové práci, ale v ulici nastane rozruch, protože se povídá, že má tato provincie problémy s provinciemi vnějšími, takže tam musí někoho poslat. Říká se, že jde Ky rovnou na smrt a Cassia se z toho obviňuje. Všichni tu noc musí spolknout červenou tabletku - je na 12ti hodinovou ztrátu paměti. Cassia si jí nevezme, protože si chce pamatovat, že společnost a Správci nejsou takoví, jak se zdají. Xander a Ky jsou imunní vůči této tabletce, takže si vše budou pamatovat.
 Ky je pryč a Cassia se ho snaží, spolu s Xanderem a rodiči, najít. Společnost její rodině oznámí, že se další den stěhují na venkov. Mezitím si Cassia promluví se Správkyní. Ta jí řekne, že Kye do systému pro výběr partnerů dali schválně, ikdyž je to abnormál - nemůže mít partnera a mí horší životní podmínky. Schválně také přiřadili Kye do stejného týmu na turistice a také při přiřazování do dvojic dali Cassiu a Kye dohromady společnost se Správci. Celé to byl jen experiment. Cassia s rodinou odjíždí na venkov s tím, že ikdyž to bylo naplánované, stále Kye miluje a hledat ho nepřestane.


RECENZE

Ky a Cassia
 Od té doby, co kniha vyšla, jsem si ji chtěla přečíst. Obálka je naprosto dokonalá a také se k tématu knihy hodí - nejdříve se Cassia řídí podle pravidel a další díl ukazuje, že se už tak nechová. Anotace vypadala dost slibně, což u mě také dost rozhoduje. Nejvíce mi ale záleží na názorech ostatních čtenářů, které byly snad do jednoho kladné, s čímž musím souhlasit. Mám ráda knihy, které představují budoucí svět, protože každý spisovatel ho popisuje a představuje si ho jinak.
 Děj jsem si ihned zamilovala, protože představa dokonalého světa je geniální. Svět jako tenhle je fajn, sice si nemůžete sami vybírat, ale za Vás vyberou skvěle - vyberou toho, kdo se k Vám nejvíce hodí, což je skvělé. Delirium - je něco podobného, ale tam většinou lpí na tom, co sami ti "nadřazení" chtějí.

Cassia
 Akce - no té se tam nedočkáte, protože to je svět bezpečí a jistoty. Ale když už se tam něco najde, tak na to všichni musí zapomenout. Takže to není kniha o bojích a tak, ale myslím, že bychom se toho měli dočkat v dalších dílech.
 Láska - rozhodně se tam najde. Vždyť je to o nich - Cassie a Kyovi - ale ještě se tam něco najde. Cassiini rodiče mají dokonalý vztah, vždyť se opravdu milují a oba by pro sebe riskovali. A také je něco i mezi Cassie a Xanderem, jejím nejlepším kamarádem. Může to klamat, ale ti dva jsou prostě pro sebe stvoření, jen experiment té společnosti jim to zkazil - což mi vůbec nevadí.

 Postavy. Cassia mi přijde takový ten správný a chytrý člověk, který se řídí pravidly, ale pak někoho potká...vy víte, co pak nastane ;) :D Ky - je skvělý, ale chce splynout s davem, a také jde vidět, že ho umí něco zranit, že není jen bezcitný. Xander - kamarád navždy, který vždy pomůže, takovýho bych brala taky. Ky i Xander mi přijdou skvělí - Ky má být výjimečný a Xander zase správný a docela obyčejný. Nevím, koho mám radši...
 Jména. Cassia - pozměnění obyčejného jména Cassie a hned je zajímavé, ale stejně se mi nijak nelíbí. Ky - dvě skvostná písmena, která se mi opravdu moc líbí. Xander - mohl mít lepší jméno, připadá mi jako pro nějakého blbečka.
2. Dokonalý sen
- obálka


 Nedávno vyšel druhý díl - Dokonalý sen (Crossed).
3. Reached - obálka
Kdesi v nejisté budoucnosti pátrá Cassia ve vnějších provinciích po Kyovi, jehož sem Společnost odvedla na jistou smrt. Když zjišťuje, že se Kyovi podařilo uprchnout do velkolepých, ale divokých kaňonů, neváhá i ona riskovat život – po nebezpečném útěku z pracovního tábora se vydává po Kyových stopách do Příčného řezu, tajemného místa, v němž prý lze nalézt poslední záblesky svobodného života a možná i Vzpoury, k níž se Cassia touží přidat. Jenomže přeje si to samé i Ky, jenž toho o sobě zamlčuje mnohem víc, než se původně Cassie zdálo? A jaké tajemství skrývá Xander? Druhý díl úspěšné trilogie americké autorky Ally Condieové.

 Knížka se mi moc líbila, jen mě štve, že nevím, koho z těch dvou mám radši. Vždy jsem úplně rozhodná, protože se mi hned zalíbí, ale tady prostě nevím.
Ally Condieová
 Jinak se kniha skvěle čte. Není taková, že se všude něco děje, ale to hloubku - spisovatelka hlavním postavám vytvořila něco, co je charakterizuje, každý má něco, čeho se nevzdá. Nevím, jak to popsat, ale to se mi na tom moc líbilo, myslím, že kdybyste mě pochopili, tak byste souhlasili.
  Kniha je hlavně o tom, jak se do sebe pomalu zamilovávají, není to přímo láska na první pohled.  Nic mě nenudilo a od dalších dílů očekávám víc, protože vypadají akčnější a navíc v tom díle bude jiné prostředí, podmínky a navíc nebudou spolu.

 Rozhodně doporučuji a knize dávám 8/10bodů. Hrozně moc se těším na pokračování.

7 komentářů:

  1. Mám ju na poličke a veľmi sa teším na jej čítanie i vďaka tvojej recenzii :)

    OdpovědětVymazat
  2. Akurát ju čítam a je absolútne úžasná. Ešte sa tak dostať k ďalším dielom. V knižke je podľa mňa pekná ukážka dokonalosti. To chce predsa každý človek nie? Ale táto kniha pekne ukáže nie všetko dokonalé je perfektné. Táto myšlienka sa mi na tom najviac páčila. A Ky? Ach bože Ky. Proste úžasný. Normálne na ňom frčím. :)

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. já jsem se k dalším dílům taky ještě nedostala, ale hodně chci ;) souhlasím, tahle knížka je taková dokonalá... já osobně o dokonalost nestojím - zaprvé nic takového není a zadruhé to prostě nechci :)) mě se moc Ky nelíbil, já radši toho Xandera :P:D ....moc děkuji za komentář ;) doufám, že můj blog začneš sledovat častěji, ikdyž nemáme tak stejné názory :) jinak se mi moc líbí tvůj blog ;)

      Vymazat
    2. Ďakujem za pochvalu a určite sa sem raz za čas priplichtím. A možno až také rozdilne nie sú. Len že ja mám Kya a Xandera na rovnakom mieste. Podľa mňa má každý niečo do seba. :) Xander sa v tejto knihe prejavil takže už len očakávam či sa prejaví Ky v tej ďalšej aby som mohla naďalej súhlasiť so svojim názorom naňho alebo si ho upraviť.:)

      Vymazat
    3. Už keď sa ti páči môj blog dúfam, že aj ty raz za čas prikvitneš u mňa :)

      Vymazat
    4. Samozřejmě, že se na tvůj blog budu dívat častěji :)) ...neříkám jen tak, že se mi tvůj blog líbí, ale myslím to vážně ;)

      Vymazat